2 mar 2021

Xuegos Llioneses: Como....¡ TORO !

 


 Toru yera un xuegu de saltu por cima´l “burru”, pur ende, un xuegu de nenos.

Pa xugare a Toru, de primeiras teniase que facese un sorteu pa decidire la roda los xugadores.

 A desemeyanza las nenas, que tenian abondos xeitos de sorteare o rifare, siempres acompangaos de cantarirus guapines, los nenos siempres mais praticos, teníamos dous maneiras de sorteu. Cuandu tratabase de formare dous partidas, echabamuslo a pias y cuandu tratabase de facere un turnu sorteabamoslo pur “china”.

 Este xuegu decidiase por “china”. Cuandu dalgún proponia xugare a “Toru”, quien anduviera mais vivu glayaba…: ¡¡China!! y ya naides era a quitale´l puestu. Y asina ocurría cun quien glayaba, “Primer”, “Según”, “Terce”……..

 La china yera  una piedrina piquirrichina, que escabildada tras el llombu, colocabase nuna las manos y lluegu ambas manos cun puñu zarrau, insiñabanse al “primer”.  Este escoyía una manu y si acertaba onde NO taba la china, quedabase de numeru 1 y dirixía el xuegu. -El “china” tenia de repetire la operación cun restu la fila pur orden de numberación, facia que dalgún elexia la manu la piedrina, entoncias el “china” llibrabase d´ella, acopaba, l puestu correspondiente y quien quedosela, seguia el mesmu xeitu cun restu la fila. Si el “primer” escoyía la manu la china, yera él, quien quebabase cun ella y tenia de dare a elexire al restu la fila, ata que llibrabase d´ella ou quedabase de “burru”. Pois al finare quien quedabase la china, ponía de burru.

El burru poníase comu gueyase nel dibuxu, pa que los outros fueran a saltalu afitandu las manos nel sou llombu. 

 Quien dirixia´l xuegu, yera´l primeiru en saltare y yer´angariau encomencipiare cuna retafila: ”Pallabras qu´emprencipien por “te” como TORO”.

Esqueicere est´encomencipiu yera motivu pa tenere que ponere de burru. L´anterior burru  colocabase l´ultimu la fila y el numeru dos asumía´l mandu del xuegu.
 Saltaba, daba tres pasos faci´alantre y afincabase ahina quietu.

 Los desotros nun podía repetire pallabra y decian al saltare: “Pallabras qu´emprencipien por “te” comu…..” y decían outra pallabra qu´encomencipiara por “te”, Saltaban y daban tres pasos faci´alantre
...Y asina saltaba tola fila.

 Endenantias, a varios metros de los xugadores, habiase marcau una “madre”. Que podía sere una muria, un maste, una raya nel suelu……….Contra esa mai, tenias d´enfilare naspandu, tocala o revosala sin que´l burru que corría escapau tras ti te tentara.
La siñal pa abandonare´l sitiu y encomencipiare la carrera, dabala el caporal del xuegu, diciendu: “Pallabras que´mprincipien por “te” comu….-Que yera´l preparaibus- y glayandu:¡¡TORU!! que yera el ¡¡YA!! pa salir´escapaos.

 Amás d´entamare sin este xeitu, yera motivu pa ponete de “Burru”,  los desotros motivos, yeran:
-Tentai al burru al saltare cun daqué que nun    fueran las manos.
-Abullirte del sitiu, lluegu de dare los tres pasos.
- Nun sabere denguna pallabra, nome, modelu,   marca………p´añidire al tema del saltu o repetire   una ya dicha.
- Escomencipare a correre n´antias que´l caporal     glaye ¡¡TORU!! o la pallabra clave que dixu al saltare.
- Que´l burru  te acance na carrera contra la mai.

Lluegu´l protocolu de “Toro” y asegún el caporal del xuegu, este podia ponese mais engayolau, ya que´l tema camudaba cun ca saltu.

Pur exemplu:
“Nomes de marcas de coches, comu……..”
“Nomes de fubolistas, comu…..”
“Nomes de marcas de refrescos, comu…..”
“Nomes de peliculas, comu……..”
En finandu, lo que discurriera´l caporal.
 
Si t´engorrabas en decire y saltare´l burru, este podia contate fasta tres y si nun gutias nillenta correchu, ponias de burru.


Toro era un juego de salto sobre el “burro” y por lo tanto un juego de niños.

Para jugar a “Toro” lo primero que se tenia que hacer era un sorteo para determinar el orden de los jugadores.

A diferencia de las niñas que tenían varios métodos para sortear o rifar, siempre acompañadas de bonitas canciones, los niños siempre más pragmáticos teníamos esencialmente dos sistemas de sorteo. Cuando se trataba de dividirnos en dos bandos lo “echábamos a pies” y cuando se trataba de establecer un turno lo decidíamos por “china”
Este juego se decidía por “china”. Cuando alguien proponía jugar a Toro, el que estuviera más vivo gritaba ¡¡China!! y ya nadie podía quitarle el puesto. Y así sucedía con el que gritaba “primer”, “según”, “tercer”………

La china era una piedra pequeña, que tras la espalda y sin que nadie lo viera, se colocaba en una de las dos  manos y luego ambas  manos cerradas se presentaban al “primer”. Este elegía una mano y si acertaba donde NO estaba la china, se quedaba de numero 1 y dirigía el juego – El “china” debía repetir la operación con el resto de la fila por orden de numeración, hasta que alguien elegía la mano de la piedra y entonces se libraba de ella. Asumía el puesto correspondiente y el que se la “quedo”, seguía el mismo método con los restantes de la fila. Si el “primer” señalaba la mano de la china, era él, el que se quedaba con ella y daba a elegir al resto de la filan,  hasta que se libraba de ella.
Quien al final se quedase con la china, tenia que asumir el papel de “Burro”.
El burro adoptaba la postura del dibujo, para que los demás pudieran saltarlo apoyando las manos sobre su espalda.
Quien dirigía el juego, era el primero en saltar y era obligatorio empezar con la siguiente retahíla: “Palabras que empiecen por “te” como TORO”.
Olvidarse de este comienzo era motivo para tener que pasar a ser burro. El anterior burro se colocaba el ultimo de la fina y el numero dos asumía el liderazgo del juego.
Saltaba, daba tres pasos hacia delante y ahí se quedaba quieto.
El siguiente no podía repetir la palabra y decía al saltar. “Palabras que empiecen por “te” como ….” y decila otra palabra que empezara por “te”
Saltaba y daba otros tres pasos hacia adelante.
Y así saltaba toda la fila.
Previamente, enfrente y a varios metros de los jugadores, se había establecido una “madre” . Que podía ser, una pared, un poste, una raya en el suelo……..Hasta esa madre había que correr y tocarla o rebasarla sin que el burro que corría detrás te tocara.
La señal para abandonar las posiciones y comenzar la carrera, la daba el director del juego y la formula era: “Palabras que empiecen por “te”, como…….. - Que era el preparados – y chillando ¡¡TORO!! quera el ¡YA! Para empezar a correr.
Ademas de comenzar sin este formulismo, era motivo para ponerte de Burro.
- Tocar al burro al saltar, con algo que no fueran las manos.
- Moverte de tu posición después de dar los tres pasos.
- No conocer ninguna palabra, marca, nombre, modelo…..para añadir al tema del salto o repetir una dicha anteriormente.
- Comenzar a correr antes de que el líder grite TORO o la palabra clave que dijo al saltar.
- Que el burro te alcance en la carrera hasta la “madre”.

Después del formulismo de “toro” y dependiendo del director del juego, este podía ponerse más interesante, ya que el tema variaba en cada salto.

Por ejemplo:
“Nombres de marcas de coche como….”
“Nombres de futbolistas como…”
“Nombres de refrescos como….”
“Nombres de actores de películas….”
“Nombres de marcas de motos…..”

En fin, lo que se le ocurriera al líder. Si tardabas en decir y saltar el burro podía contarte hasta tres y si no decías nada correcto, ponías de burro.


1 comentario:

Anónimo dijo...

En mi pueblo ese juego se llamaba,a la una anda la mula,el primero decia eso,el segundo decia,a las dos el reloj,a las tre el tres pies y ala vez que saltaba le deba con el pie,así cada vez que saltaba ino tenia que decir lo que le correspondia hasta llegar a las doce.